Palvelumuotoilu sisäisissä prosesseissa

19.8.2025 klo 9-16 | Lähikoulutus, Espoo

Paikka: Espoo, Keilaranta

Järjestämme yhteistyössä Profession kanssa koulutuksen, joka syventyy sisäisten palveluprosessien kehittämiseen palvelumuotoilun keinoin. Kouluttajana toimii Palon Piia Innanen.

Palvelumuotoilu sisäisissä prosesseissa -koulutuksessa syvennytään siihen, miten organisaatioiden sisäisiä palveluita ja prosesseja voidaan kehittää työntekijälähtöisesti palvelumuotoilun keinoin. Koulutuksessa käsitellään työntekijäkokemuksen ja asiakaskokemuksen välistä yhteyttä sekä sisäisten palveluiden kehittämisen hyötyjä. Opit tunnistamaan kehityskohteet ja luomaan toimivia ratkaisuja palvelumuotoilun menetelmillä.

Koulutus sisältää kehittämisen prosessimallin, konkreettisia vinkkejä, case-esimerkkejä sekä monipuolisen kattauksen sisäisten palveluiden kehittämiseen soveltuvia menetelmiä. Käytännön harjoitusten avulla pääset kokeilemaan menetelmiä ja pohtimaan niiden soveltamista omassa organisaatiossasi. Lisäksi koulutuksessa käsitellään tyypillisiä sudenkuoppia kehitysprojekteissa ja keinoja niiden välttämiseen.

Koulutuksen sisältö

Miksi sisäisten palveluiden muotoilu kannattaa?

  • Työntekijä- ja asiakaskokemus tukevat ja täydentävät toisiaan
  • Sisäisten palveluiden ja prosessien kehittämisen hyödyt
  • Palvelumuotoilu sisäisten palveluiden kehittämisessä – palvelumuotoilun ajatusmalli ja prosessi
  • Harjoitus: Asiakaskokemuksen ja työntekijäkokemuksen yhteys

Sisäisten palveluiden nykytilanteen kartoittaminen ja työntekijäymmärryksen kerääminen

  • Menetelmiä työntekijäymmärryksen keräämiseen
  • Työntekijäpolkujen kartoittaminen ja tiedon kiteyttäminen
  • Sudenkuoppa: ratkaisulähtöisyys
  • Harjoitus: Menetelmien pohdinta ja soveltuvuus oman organisaation työntekijäymmärryksen keräämiseen

Tulevaisuuden ratkaisujen muotoilu

  • Ideointi, konseptointi ja prototypointi – menetelmiä ratkaisujen muotoiluun
  • Nopeat kokeilut ja kokeilukulttuuri
  • Sudenkuoppa: sisäinen muutosvastarinta
  • Harjoitus: Työntekijäpolun avainvaiheet

Ratkaisujen vieminen käytäntöön

  • Sudenkuoppa: Ratkaisu ei mene käytäntöön
  • Menetelminä palvelumalli, palvelukäsikirja ja palvelulupauksen muotoilu
  • Jatkuva kehittäminen palvelumuotoilun avulla – toiminnan jalkauttaminen, mittarit ja seuranta
  • Harjoitus: Oman organisaation sisäiset kehittämistarpeet ja suunnitelma palvelumuotoilun hyödyntämiseksi

Kenelle koulutus on tarkoitettu?

Koulutus on tarkoitettu kaikille, jotka kehittävät organisaation sisäisiä palveluita ja haluavat hyödyntää palvelumuotoilua työntekijäkokemuksen ja toimintaprosessien parantamiseen.

Lisätietoja

Lue lisää ja ilmoittaudu